Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Pereiti į pagrindinį turinį

C1

dojusagro

„Sartų žirgyno" pokeris: kada žirgus pakeis automobiliai, o prie ežero iškils prabangios vilos

Autorius: Agroeta
„Sartų žirgyno" pokeris: kada žirgus pakeis automobiliai, o prie ežero iškils prabangios vilos
„Sartų žirgyno" pokeris: kada žirgus pakeis automobiliai, o prie ežero iškils prabangios vilos
Printer Friendly, PDF & Email

(Dusetos, gegužės 3 d.) „Agroeta“ portalo redakciją pasiekė žinia, kad jau yra paruoštas Vyriausybės nutarimo projektas dėl UAB „Sartų žirgynas“ (Zarasų r.) privatizavimo. Savo laiku jau buvo pritarta „Lietuvos žirgyno“, kuris dabar vadinamas Sartų skyriumi, reorganizacijai. Po jos buvo numatyta sukurti UAB „Sartų žirgyną“, atskirti jį nuo „Lietuvos žirgyno“ ir privatizuoti.

Prieš keletą savaičių turėjo vykti Vyriausybės posėdis, kuriame turėjo būti svarstomas šis klausimas, bet Vyriausybė tam nepritarė.

Klausimas baigtas ar tik atidėtas?

Praėjusį penktadienį vyko posėdis – UAB „Lietuvos žirgynas“ visuotinis susirinkimas, į kurio darbotvarkę buvo įtrauktas ir klausimas dėl žirgyno reorganizavimo bei turto padalijimo. Vyriausybei šio klausimo nesvarsčius ir todėl jam nepritarus, visuotiniame susirinkime, atvykus įgaliotam ministro asmeniui, buvo nutarta balsuoti prieš reorganizavimą, nes nėra pagrindo balsuoti kitaip.

„Negaliu sakyti, kad kažkas vyksta, nes dokumentuose – niekas nevyksta, – paklaustas apie galimą privatizavimą sakė „Lietuvos žirgyno“ direktorius Edgaras Jeninas. – Nevyksta jokie procesai, susiję su reorganizavimu, pardavimu, turto dalybomis.“

Jau daugiau nei 100 metų Lietuva garsėja ristūnų žirgų lenktynėmis Dusetose. Jei žirgyno skyrius būtų privatizuotas, norėtųsi žinoti, kam priklausytų hipodromas, esantis Sartų ežero pakrantėje. Šiuo metu hipodromas yra uždarosios akcinės bendrovės (UAB) turtas. Privatizavus visą UAB turtą, natūralu, būtų privatizuotas ir hipodromas. Lietuva jau turi tokį pavyzdį – Marijampolės žirgyną ir jam priklausiusį lenktynių hipodromą. Prieš daug metų Marijampolės žirgynas buvo privatizuotas, o jo hipodromo vidus – atiduotas ūkininkų reikmėms, takas – naudojamas kada ne kada... Taip Lietuva neteko gero Marijampolės hipodromo.

Dusetų hipodromas naudojamas kartą per metus, bet Lietuvai jis – svarbi tradicinių lenktynių renginio vieta.

„Niekas nepasakytų, kad Lietuvai nereikia pagrindinės žiemos pramogos, šventės – Sartų lenktynių, – sakė E. Jeninas. – Šis hipodromas negali būti privatizuotas. Gal todėl Vyriausybė ir nesvarstė šio klausimo.“

Pasak E. Jenino, tai vienintelė galimybė išsaugoti genetinius išteklius, Lietuvos arklių genofondą. Pagal 1992 m. pasirašytą Rio de Žaneiro konvenciją, kurią Lietuva ratifikavo, mūsų šalis privalo, o Vyriausybė yra įsipareigojusi išsaugoti savo genetinius išteklius.

Žemaitukai, Stambieji žemaitukai, Lietuvos sunkieji ir Trakėnai – keturios arklių veislės, kurias saugo „Lietuvos žirgynas". Viso žirgyne yra 900 arklių, iš kurių 575 išlaikymą finansuoja valstybė. Ateities kartoms žirgynas saugo užšaldytą reproduktorių spermą.

„Griauti, neturint alternatyvos, labai pavojinga, – sakė E. Jeninas. – Ką nors nutariant, reikia vadovautis įsipareigojimais, mokslininkų išvadomis ir rekomendacijomis bei žinoti, koks saugojimo metodas yra palankiausias.“

Neįžvelgia nieko blogo

„Nemanau, kad žirgyno privatizavimas reikštų žirgyno panaikinimą. Visame pasaulyje dominuoja privatus kapitalas. Tai reikštų efektyvesnį lėšų panaudojimą ir kokybės siekimą“, – sakė Lietuvos arklių augintojų asociacijos prezidentas Almutis Raila.

Pasak A. Railos, apie 20 proc. „Lietuvos žirgyno“ jau yra privatus. Kita dalis – valstybės.

„Lietuvos žirgynas“ yra UAB, kaip ir bet kuri kita uždaroji akcinė bendrovė. Ar valstybė turi užsiiminėti ūkine veikla? Ar valstybė sugeba organizuoti ūkinę veiklą? – klausimais kalbėjo A. Raila. – Jei bus rastas tinkamas modelis, jei atsiras kas domisi... Juk egzistuoja nuostatos, įsipareigojimai. Juk esmė yra ne kas valdo žirgyną, o ką žirgynas veikia, kokių siekia rezultatų, ką įsipareigoja. Juk visur yra žmonių, kurie sugeba dirbti ir kurie – nesugeba.“

Pasak A. Railos, šiandien valstybiniam sektoriui būdingas atsilikimas nuo privataus sektoriaus. Skiriasi ir finansavimas.

„Nematau nieko blogo, jei žirgynas bus privatizuotas. Tik reikia derinti su arklių augintojų bendruomene. Be to, svarbu, kad žirgynas nepavirstų, pavyzdžiui, gamykla ar šiaip ūkiu... Svarbu, kad išliktų žirgininkystės sektoriai, – sakė A. Raila ir pateikė kaimynų lenkų pavyzdį, kur visi valstybiniai žirgynai yra perduoti Turto fondui. – Tai UAB ir privatūs žirgynai, kurie puikiai laikosi.“

Pasak A. Railos, nereikia bijoti, kad dings ar išnyks genofondas. Juk egzistuoja įsipareigojimai, kurių laikomasi ir, jei kas nutiktų – privalu atsakyti už jų nesilaikymą. Railos nuomone, kol kas „Lietuvos žirgynas" nebus privatizuojamas.

Laukiama Prezidento rinkimų pabaigos?

Dusetų seniūnas Saulius Kėblys sakė žinąs, kad žirgynas yra įtrauktas į privatizuojamų objektų sąrašą ir kaip tik ruošėsi vykti į žirgyną, kur tikisi sužinoti daugiau bei konkrečiau.

Seniūnas papasakojo, kad kai prieš savaitę Zarasuose lankėsi Saulius Skvernelis, S. Kėblys jo paklausęs, kaip bus su žirgyno privatizavimu. Premjeras atsakė nežinąs, bet pažadėjo pasidomėti. Po kurio laiko Premjero patarėja Dusetų seniūnui patvirtino, kad žirgyną ruošiamasi privatizuoti.

Dusetų seniūnas S. Kėblys pasakojo, kad prieštaraudami žirgyno privatizavimui dar prieš 5 metus Dusetų gyventojai surinko 3 tūkst. parašų ir įteikė juos ministerijai.

Seniūnas įsitikinęs, kad jei žirgynas bus privatizuotas, neliks ne tik Sartų lenktynių, bet bus atleisti ir visi 18 žirgyno darbuotojų.

„Kol kas nežinome detalių, nematėme dokumentų, bet stengsimės, kad žirgynas išliktų toks, koks yra ir nebūtų privatizuotas“, – sakė Dusetų seniūnas S. Kėblys.

Įdomu tai, kad "Agroetai" apsilankius Sartų lenktynėse vasario pirmąjį šeštadienį, ten pakalbinti žirgininkystės specialistai ne juokais kalbėjo apie valdžios kurpiamus privatizavimo planus. Būta net siūlymų hipodromą perleisti automobilių sporto entuziastams. Tuomet žirgininkai baisėjosi šia idėja, nes hipodromo takas yra specialus įrenginys, skirtas žirgams, o ne mašinoms.

Džiuljeta KULVIETIENĖ

Facebook komentarai

T Hegvita agro