Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Pereiti į pagrindinį turinį

C1

C1

Produkcijos eksportui – rimti iššūkiai

Autorius: Regina KUDIRKIENĖ
Automagistralėje „Via Baltica“ šiomis dienomis susidarė didžiuliai vilkikų kamščiai, čia įstrigo ir greitai gendančius maisto produktus gabenantis transportas. Reginos Kudirkienės nuotr.
Automagistralėje „Via Baltica“ šiomis dienomis susidarė didžiuliai vilkikų kamščiai, čia įstrigo ir greitai gendančius maisto produktus gabenantis transportas. Reginos Kudirkienės nuotr.
Printer Friendly, PDF & Email

Nors šalies vadovai žadėjo, kad, paskelbus karantiną, krovinių gabenimas nesutriks, deja, pastarųjų parų įvykiai rodo, kad nepavyko išvengti nesklandumų. Dieną ir naktį nuo sienos su Lenkija driekiasi daugiau nei pusės šimto kilometrų kamštyje įstrigusių vilkikų virtinė. Tarp jų yra ir greitai gendančius maisto produktus gabenantis transportas, kuriam netaikomos jokios išimtys. Pieno produktų gamintojai nerimauja, kad tokia netvarka gali lemti nemažus nuostolius ne tik įmonėms, bet ir šalies ekonomikai.    

Apie tai, kaip šiomis ekstremaliomis sąlygomis tenka dirbti pieno perdirbėjams, kurių veiklos sėkmė tiesiogiai susijusi su pieno gamintojų darbu ir pajamomis, „Agroeta.lt“ pasiteiravo UAB „Varėnos pienelis“ ir UAB „Marijampolės pieno konservai“ vadovų. Didelė dalis šių įmonių produkcijos yra gabenama į užsienį, tad joms ypač aktuali sklandi logistika. 

Stringa pasienyje

Pasak UAB „Varėnos pienelis“ direktorės Jolantos Kuzminienės, produkcijos eksportas pastarosiomis dienomis tapo gana komplikuotas, pasigendama greitos valdžios reakcijos ir šalių tarpusavio susitarimo dėl transporto judėjimo per jų teritorijas.

„Pusė mūsų gaminamos produkcijos keliauja į užsienį. Pagrindiniai užsakovai iš Vokietijos, Lenkijos produkciją reikalauja pristatyti laiku. Į užsienį daugiausia tiekiame varškės sūrelius ir įvairius pieno desertus. Sūreliai nešaldyti, tad kiekviena prastovos valanda trumpina galiojimo laiką“, – aiškino J. Kuzminienė.

Pasak jos, kasdien iš įmonės išvyksta daugybė krovininių automobilių su produkcija. Savo produkciją tiekia ir „Lidl“ prekybos tinklui, ji keliauja po visą Europą. Tikėjosi, kad prekybos tinklai atsižvelgs į situaciją ir, bent tol, kol stabilizuosis situacija, savo reikalavimus atitinkamai pakoreguos. Deja, to nėra, tad įmonei tenka nerimauti, jog dėl susidariusių kamščių pasienyje bus nugabenta jau pasenusi produkciją.

Niekam nerūpi

J. Kuzminienė minėjo, jog įmonė išsiuntė raštus dėl susidariusių eilių pasienyje, bet nei vienas užsakovas prekių neatsisakė, pristatymo terminų nekoregavo, tad bendrovė priversta galvoti, kaip prekes pristatyti kokybiškas ir laiku.

„Manau, mūsų šalies valdžia turėtų operatyviau spręsti prekybos tarp užsienio šalių problemas, ypač kai gabenami greitai gendantys maisto produktai. Deja, daug šnekama, o mažai daroma. Juk, jei mes, gamybininkai, sugebame užtikrinti produktų saugumą, tai abiejų šalių susitarimu tikrai įmanoma išspręsti dezinfekcijos klausimus juos transportuojant. Matome, kad mūsų kaimynai elgiasi ne itin draugiškai, bet trūksta ir iš mūsų valdžios pusės atsvaros, kad būtų griežčiau pasakyta, jog ne tik į Lenkiją gabenami kroviniai, o jie važiuoja ir toliau. Šiuo metu mes produkciją gaminame, vykdome užsakymus, bet mūsų krovininiai automobiliai kaip ir visi kiti stringa kamščiuose kirsdami Lenkijos sieną“, – tvirtino J. Kuzminienė.

Anot jos, jeigu jų transportas laiku nenuvažiuos, jie gaus baudas, kurių tikrai nepadengs nei valdžia, nei vietos rinkoje šiuo metu išaugęs prekių pardavimas. Esą, virusas atėjo ir praeis, bet jau dabar tenka galvoti, kaip reikės gyventi po to ir kaip susidariusius nuostolius pasidengti. „Manau, reikėtų mažiau užsiimti žmonių gąsdinimu, o daugiau dirbti priimant ekonominius sprendimus. Valstybė turėtų skubiai organizuoti transportavimo koridorius maisto produktams gabenti į užsienio šalis. Nesuprantama, kodėl nebuvo anksčiau tai numatyta ir tarp šalių neaptarti šie klausimai? Pritrūko šachmatinio mąstymo keliais žingsniais į priekį. Dabar viskas vyksta per lėtai, pavėluotai“, – tikino UAB „Varėnos pienelis“ vadovė.

Apimtys didėja

Įmonės direktorė pasidžiaugė, kad žaliavos tiekėjai laikosi sutartinių sąlygų, niekas nepasikeitė, pienas pristatomas sklandžiai. Per šias dienas gerokai išaugo produkcijos pardavimai, todėl orientuojantis į rinkos paklausą, buvo padidintos gamybos apimtys.

„Mūsų įmonė prisitaikė prie pasikeitusių darbo sąlygų ir reikalavimų. Darbuotojai instruktuoti, tikriname visų įeinančių mūsų darbuotojų temperatūrą, svetimų į teritoriją neįleidžiame. Deja, tiekėjai laiku nepristatė užsakyto reikiamo kiekio apsisaugojimo priemonių, bandė pakelti jų kainą. Tačiau mes radome alternatyvą – siuvyklą, kuri mums tas priemones pagamina“, – sakė J. Kuzminienė, patikindama, kad kol kas žaliavos supirkimo sąlygos ir kainos nesikeis. 

Viskas – priešaky

UAB „Marijampolės pieno konservai“ vykdantysis direktorius Aristydas Kulvinskas mano, jog dar kiek per anksti vertinti tai, kas vyksta, vienokie ar kitokie pokyčiai aiškiau bus matomi po kokios savaitės.

„Pro įmonės langą matau greitkelyje „Via Baltica“ išsirikiavusią didžiulę vilkikų eilę. Tad, turbūt, ir mūsų įmonė neišvengs šių nepatogumų. Kol kas šiai dienai dirbame ritmingai, vykdome visus užsakymus, priimame pieną ir stengiamės nepanikuoti. Aišku, taikome visas apsaugos priemones, dalis darbuotojų dirba nuotoliniu būdu, sprendžiame, kaip elgtis, kad pakaktų gamyboje dirbančių žmonių ir nesutriktų darbas jei kažkas iškristų iš rikiuotės“, – kalbėjo A. Kulvinskas.

Pasak jo, nemaža marijampoliečių produkcijos dalis keliauja į uostą, yra gabenama jūrų transportu. Žinoma, sausumos transportu taip pat gabena produkciją. Tad, esą, natūralu, kad, palikus vieną pasienio punktą su Lenkija, kilo sumaištis. To buvo galima tikėtis. Siekiant, kad pieno tiekimas nesutriktų, pienovežiai į įmonę pieną dabar gabena aplinkkeliais – kaimų keliais ir keliukais.

A. Kulvinsko tikinimu, gerai, kad vilkikų vairuotojai dar jų neaptiko. Bet, nors šiuo metu įmonė dirba pakankamai sklandžiai, tos problemos ją anksčiau ar vėliau vis tiek pasivys. Todėl šiandien tenka prisiminti tuos laikus, kai pasienyje būdavo transporto eilės – tai lenkai blogai praleidinėjo, tai lietuviai labai lėtai dirbo. „Dabar kol kas sunku vertinti, ar mes kažko nepadarėme, ar mūsų kaimynai, tam, kad situacija būtų ne tokia sudėtinga“, – tvirtino bendrovės vadovas.

Pasak jo, kadangi „Marijampolės pieno konservai“ apie 95 proc. produkcijos eksportuoja, tad vietinės rinkos manevrų įmonė nepajuto ir gamybos apimtys išliko tos pačios, nepadidėjo. Sviestas, pieno mitai, pieno konservai daugiausia keliauja į užsienį, tad dabar jiems svarbu kaip esamomis sąlygomis veiks logistika. „Mūsų prekės iki kai kurių tolimų šalių užsakovų gabenamos apie mėnesį. Jos nukeliauja į pagrindinį sandėlį, iš kur paskirstomos labai plačiu mastu po įvairias pasaulio šalis. Imame jausti, kad šis procesas vis tik gali sutrikti, tačiau kol kas didelių problemų neturime“, – tikino UAB „Marijampolės pieno konservai“ vykdantysis direktorius A. Kulvinskas.

Facebook komentarai