Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Pereiti į pagrindinį turinį

C1

C1

Lengvatinių akcizo normų taikymas žemės ūkio verslui: užsienio šalių patirtis

Autorius: prof. dr. Astrida MICEIKIENĖ, VDU Žemės ūkio akademijos Bioekonomikos plėtros fakulteto dekanė
Astrida Miceikienė
Astrida Miceikienė
Printer Friendly, PDF & Email

Aktyvių diskusijų sulaukė Vyriausybės patvirtintos naujos lengvatinio dyzelino, skirto žemės ūkio produktų gamybai, įsigijimo normas. Tai nenauja lengvata žemės ūkio verslui. Ji reikalinga ir aktuali, nors ir nedera su darnumo tikslais.

Nepaisant to, akcizo mokesčių lengvatos už žemės ūkio gamybos veikloje naudojamą dyzelinį kurą taikomos beveik visose Europos šalyse. Dažnai tai yra didžiausia mokesčių lengvata, suteikta šiam sektoriui. Pavyzdžiui, Italijoje akcizo mokesčio apimtys, susidarę dėl sumažintų dyzelinio kuro mokesčių tarifų žemės ūkio sektoriuje, sudarė 40 proc. visų žemės ūkio mokesčių išlaidų (2017 m.), O Prancūzijoje šios nuolaidos sudarė 60 proc. mokesčių išlaidų (2018 m.).

Tačiau Europai sukant žaliojo kurso link, Europos Sąjungoje vis dažniau kalbama, o kai kuriose šalyse ir daromi praktiniai veiksmai, šios lengvatos žemės ūkyje atsisakyti. Politiškai šias lengvatas panaikinti yra labai sunku, tačiau kai kurios šalys tai padarė. Nuo 2013 m. žemės ūkio verslui Austrijoje taikomas įprastas dyzelino akcizo mokestis. 2013 m. Nyderlandai taip pat panaikino diferencijuoto dyzelinio kuro mokesčio politiką dėl neigiamo politikos poveikio aplinkai, kuris taip pat buvo laikomas per brangiu stebint sukčiavimo atvejus. Šios šalys yra tik kelios ES valstybės narės, kurios laikosi tokio požiūrio. 2019 m. sausį Slovakijos Respublika grąžino dyzelinių degalų mokesčio nuolaidas ūkininkams kurios buvo panaikintos 2011 m.

Šveicarijoje mineralinės alyvos mokesčio grąžinimas nėra pagrįstas realiu degalų suvartojimu, bet apskaičiuojamas kaip vienkartinė išmoka pagal fiksuotus gamybos rodiklius, pagal kuriuos ribinės degalų sąnaudos nesumažėja.

Remiantis 2018 m. OECD organizacijos informacija, didžiausias mokesčių dyzelino akcizo nuolaidas taiko Prancūzija, Italija ir Vokietija. Iš ne ES šalių, labai dideles nuolaidas taiko JAV. Be to, kai kurios pasaulio šalys (Austrija, Graikija, Meksika, Nyderlandai, Slovakijos Respublika ir Ispanija), kurios 2000 m. turėjo arba įvedė šių degalų mokesčių lengvatas, daugiau jų siūlė 2018 m.

Japonijoje dyzelinių degalų mokesčio nuolaidos išlieka labai mažos.

Vykdydamos 2009 m. G20 šalių įsipareigojimą „racionalizuoti ir vidutinės trukmės laikotarpiu atsisakyti neefektyvių iškastinio kuro subsidijų, skatinančių neracionalų vartojimą“, šešios šalys savanoriškai užbaigė neefektyvių iškastinio kuro subsidijų G20 ekspertinį tyrimą ir pateiktos specialios rekomendacijos žemės ūkio sektoriaus dyzelinio akcizo suvartojimo mažinimui. 

Palyginti su sektoriaus dydžiu, dyzelinių degalų mokesčio lengvatos žemės ūkiui per pastarąjį dešimtmetį gerokai padidėjo Latvijoje ir buvo gerokai didesnės nei kitose šalyse. Šio kuro mokesčio lengvatos sudaro daugiau kaip 1 proc. visos žemės ūkio produkcijos vertės Prancūzijoje, Norvegijoje, Slovėnijoje ir Italijoje, nors Norvegijoje jos sumažėjo. Bendros kuro mokesčio nuolaidos padidėjo, palyginti su žemės ūkio sektoriaus dydžiu pusėje šalių, kurios 2000–1818 m. įgyvendino tam tikras lengvatų sistemas, o kitoje pusėje sumažėjo.

Dyzelinio kuro lengvatų apimtys, mln. USD dolerių, pateiktos šioje lentelėje.

a

 

Facebook komentarai

VIDEO GALERIJA