Sorry, you need to enable JavaScript to visit this website.
Pereiti į pagrindinį turinį

C1

dojusagro

Apmokestinti galima ir traktorius, ir traukinius, ir orą

Autorius: Mikas JUOZAPAITIS
Printer Friendly, PDF & Email

Premjerui Sauliui Skverneliui užsiminus apie galimą taršių automobilių apmokestinimą, kilo diskusijų ir interpretacijų, kiek tai gali paliesti įvairias ekonomikos sritis. Ne išimtis – ir žemės ūkio technika, kurios didelė dalis yra sena ir, matyt, nemažai teršianti atmosferą. Iš Žemės ūkio informacijos ir kaimo verslo centro tinklalapyje skelbiamos statistikos matyti, kad Lietuvoje iš viso registruota 295 tūkst. vienetų traktorių ir kitų žemės ūkio mašinų. Aišku, iš to skaičiaus galima būtų atmesti  10-20 proc. priekabų, kurios pačios savaime aplinkos neteršia, visa kita technika degimo produktų į atmosferą daugiau ar mažiau išmeta.

Kentėtų paprasti ūkininkai

Skuodo r. Gėsalų žemės ūkio bendrovės pirmininkas Edvardas Karečka neslėpė, kad toks žingsnis būtų didžiausia nesąmonė.

„Tai būtų aukščiausio lygio nesąmonė. 80 proc. žemdirbių technikos yra sena. Ir jei pradės žiūrėti taršumą, kentės silpnesni ūkininkai. Mūsų bendrovė turi gal ir geresnės technikos, tačiau paprasti ūkininkai neretai dirba su sena. Vienas visame kaime jei ir nusiperka naują traktorių, visi kiti dirba su senais. Tegul baigia žemdirbius smaugti, nes ir taip nebėra jame nieko. Jei pradėsime pagal vieną standartą apmokestinti tiek vilniečius, tiek mašiną turinčius kaimiečius, pas mane niekas nebeatvažiuos į darbą karvių melžti. Visi juk važiuoja nusipirkę po tūkstantį eurų kainuojančias mašinytes. Mano nuomonė tokia: per anksti ir ne laiku. Duokit mums prasigyventi kažkaip, o tada jau bandykit paimti. Nebedarykim biznio iš to vargšo, nuo kurio jau nebėra ką nuplėšti“, – savo nuomonę išdėstė E. Karečka.

Reikėtų apmokestinti ir lėktuvus bei traukinius

Lietuvos grūdų augintojų asociacijos prezidentas Aušrys Macijauskas mano, kad čia nereikėtų kalbėti apie kažkokį siaurą technikos segmentą – aplinką teršia ir lėktuvai, ir traukiniai, ir laivai, statybų, kelininkų ir visa kita technika.

„Reikėtų išsiaiškinti, apie ką eina kalba. Ar apie sunkųjį transportą, ar apie laivus, lėktuvus, visi jie degina kurą, žemdirbių traktoriai ne išimtis. Tad jei apmokestiname skystą kurą naudojančią techniką, apie visa tai ir reikėtų kalbėti. Be to, jei jau žadama viską totaliai apmokestinti, tai viskas jau yra apmokestinta akcizo mokesčiu. Dar kažkaip papildomai apmokestinti techniką nematau jokios logikos“, – mano A. Macijauskas.

„Agroetos“ pašnekovo manymu, žemės ūkio technika sudaro labai mažą dalį visos technikos. Iš jos apmokestinimo valstybė didelės naudos neturėtų.

„Žemės ūkio technikos, palyginus su sunkiuoju transportu ir visais lengvaisiais automobiliais, yra tik keli procentai bendrame technikos parke. 90 proc. taršos išmeta sunkusis kelių transportas, o visi likusieji – lengvieji automobiliai, žemdirbių, miškininkų, kelininkų technika – likusius 10 proc. Man atrodo, čia eina kalba apie taršių lengvųjų automobilių apmokestinimą. Nereikėtų sukergti traktorių su lengvaisiais automobiliais“, – sakė A. Macijauskas.

Technika žemdirbiui – ne dėl malonumo

Lietuvos ūkininkų sąjungos pirmininkas Jonas Talmantas mano, kad žemdirbys techniką turi ne dėl malonumo, o tam, kad su ja dirbtų darbą. Todėl, jo manymu, tada reikėtų apmokestinti ir kitas darbo priemones.

„Kol tiksliai nežinome, sunku dėl apmokestinimo ką nors ir prognozuoti. Tačiau žemdirbys techniką turi ne dėl malonumo, su ja jis atlieka įvairias darbo funkcijas. Apskritai, mokesčiuose yra daug painiavos. Kad ir kelių mokestis. Vienas vilkikas per metus nuvažiuoja 400 tūkst. kilometrų, kitas 4 ar 14 tūkst., tačiau mokestį ir vienas, ir kitas moka vienodą. Manau, būtų tikslinga, kad atvykęs į techninę apžiūrą automobilio savininkas pateiktų apskaitos diską, kiek per metus nuvažiuota, ir pagal tai mokėtų valstybei mokestį. O daugelis žemės ūkio technikos per metus dirba tik 1-3 mėnesius, koks tada mokestis jai būtų taikomas? Turi būti teisybė, dabar tos teisybės visiškai nėra“, – sakė J. Talmantas.

Pirmininkas pateikė pavyzdį, kaip apskritai sutvarkytas eismas senosiose ES šalyse.

„Senosiose ES šalyse šalia magistralių yra alternatyvūs keliai. O kur mūsų keliai šalimais? Manau, nauji mokesčiai įvestų visišką chaosą. Pažiūrėkite, kaip žemdirbiai gyvena, manau, bankrotų bus nemažai, tai rodo javapjūtės pradžia – ūkininkai gaus tik pusę derliaus. O apmokestinti galima ir orą. Jei tankiai kvėpuoji, taip pat kenkia sveikatai – ląstelės greičiau dėvisi, todėl geriausia visai nekvėpuoti“, – ironizavo ūkininkų sąjungos pirmininkas.

Facebook komentarai

T Hegvita agro